2013. február 12., kedd

Hova álljanak a belgák?

Most nem Fehér Klára könyvének elemzésére kerül sor, de valami tragikus vagy inkább tragikomikus helyzetről mesélek, amibe belecsöppentem, ahogyan városiból falusivá lettem.

Egy barátnőm nagyon találóan fogalmazta meg a dolgot: senki nem lehet elég konzervatív ahhoz, hogy az  valamely közösségnek ne lenne modern.
Alapvetően konzervatív családmodell, amit én helyesnek tartok, persze annál sokkal liberálisabb, mint amit nagyanyáink gondoltak. Nálunk a férfiak sokmindent nem csinálnak: teregetés, pelenkázás, fürdetés, mosás, mosogatás, takarítás... ez mind női munka. A főzés annyiban nem tartozik ide, hogy palacsintát általában az édesapa csinál, a fiam pedig nagyon menő rántottát és sült virslit készít. Cserébe a nőknek nem kell villanyt szerelni, kerítést ácsolni, szerelni, fúrni, faragni, számítógépet javítani. Ez eddig világos :)
Itt érkeztünk el a lányokhoz. Ami az egész poszt alapja most, az a bál.
A faluban hagyomány, hogy a nyolcadik osztály diákjai keringőt lejtenek a farsang tiszteletére.
Évek óta rettegtem, hogy el fog jönni ez a nap, és akkor majd ki kell nyitnom a számat, amiből nem lelkesedés fog kibugyogni, hanem a változtatás halvány lehetőségének pedzegetése. Ugyanis borzasztónak tartom, hogy 14 éves lányok menyasszonyi ruhában táncoljanak, és ha már fel kell venni, akkor már fodrász, smink, körömcipő, kozmetikus (!)... ez több tízezer forintos kiadás, nem mellesleg.
Ehhez valószínűleg túl konzervatív vagyok, mert azt gondolom, hogy menyasszonyi ruhát a lány akkor vegyen fel, ha menyasszony lesz. Aztán lennének még ötleteim, hogyha már tánc, farsang van, akkor talán más stílus is legalább ilyen szép lenne. Itt van például a moldvai tánc, ami gyönyörű ruhában gyönyörű koreográfiával táncolható, vagy tudok spanyol táncokat is, ó és akkor színes lenne meg habos is, de mégis sokkal karneválosabb és kevésbé rongyrázósabb.  Erről jut eszembe, hogy felmerült a színes ruha, amit 6-5 arányban leszavaztak a lányok. :(
Ennek a keringőnek pont annyi értelme van, mint az ovis ballagásnak. Semmivel sem több.

Igen, elismerem, hogy ebben a dologban most nem leszek népszerű. A gyüttment egyébként is hallgasson, ki vagyok én, hogy formázni próbálom a tömegeket, kritizálom a hagyományokat (néprajz szakra készültem, van fogalmam a  hagyományokról :)).

Az élet így egy kicsit nehezebb, hogy az ember nem akar dolgokban részt venni. Nem tudnak elhelyezni politikailag sem: a jobbnak túl bal vagyok, a balnak túl jobb, nem könnyű, na, de igyekszem. Viszem a lányokat gyalogolni, jövő héten kezdődik a torna, részt veszek az SZMK-ban, sütöm a sütiket. Mert annak látom értelmét.

4 megjegyzés:

  1. és akkor még hol van a ballagás, amit majd egyforma ruhában, + smink, + fodrász, stb., az se lesz két forint :(
    tényleg, ki bírja ezt mind kifizetni???

    VálaszTörlés
  2. én valahol középen vagyok (kapcsolódva a témához), egyrészt rosszul vagyok a ballagási kiadásoktól, mennyi ruha, mennyi cipő,mennyi izé, mennyi pénz, téptem a hajam és osztottam-szoroztam,másrészt valahogy úgy látom, hogy a ballagás (lazán kapcsolódom mégiscsak) során a ruha, meg a sok körítés, a mai lányok első bálja. első tánca. úgy is éreznek.

    VálaszTörlés
  3. Rita, nincs baj az első bállal, csak ez nekem egy kicsit korai.
    A nyolcadikos ballagás az igen, az már valami, hiszen nyolc évig együtt voltak ugyanazon a helyen. A nagylányom megkért, hogy hadd rendezzen egy ballagási kertipartit, ahová eljön az egész osztály, mert bankettet nem szervezett senki. Ebben simán benne vagyok, és örülök, hogy szereti az osztályát. Annyira szereti, hogy akarata ellenére táncolt most is, csak azért, hogy a legjobb barátnője kegyeit visszaszerezze

    VálaszTörlés
  4. ja,én az érettségis elsőbálra gondoltam, ezek szerint több első bál is van, remek

    VálaszTörlés